Przykurcz mięśni – rehabilitacja i nowoczesne zabiegi fizykalne

depresja-emocje
Wpływ emocji na organizm
14 listopada 2020

Przykurcz mięśni – rehabilitacja i nowoczesne zabiegi fizykalne

przykurcz mięśnia

przykurcz mięśnia

Przykurcze mięśni oznaczają zmiany w ich obrębie, obkurczenie tkanek, powodujące skrócenie długości całego mięśnia. Ta dolegliwość nie pozostaje bez wpływu na sąsiednie struktury, takie jak ścięgna czy stawy, co może prowadzić do ich degeneracji. W zależności od wielu czynników, zmiany związane z długotrwałym przykurczem mięśni mogą być odwracalne lub nie.

Jednymi z częstszych schorzeń tego typu są: przykurcz mięśnia brzuchatego łydki, przykurcz mięśni kulszowo-goleniowych i przykurcz mięśnia czworogłowego uda.

Przyczyny:

  • siedzący tryb życia, brak ruchu,
  • brak rozgrzewki i rozciągania się przed treningiem i po nim,
  • unieruchomienie (na przykład z powodu choroby lub kontuzji),
  • urazy (bezpośrednio, jak i pośrednio, przez unieruchomienie części ciała),
  • zwyrodnienia, zwłóknienia lub niedokrwienia mięśnia,
  • choroby (na przykład dystrofia mięśniowa, reumatoidalne zapalenie stawów, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa),
  • blizny lub zrosty,
  • uszkodzenie nerwu, choroby o podłożu neurologicznym.

Objawy:

Przykurcze mięśni mogą być kompensowane przez ciało na różne sposoby, na przykład zmienioną postawą, a przez to dawać zupełnie niespodziewane objawy (przykładowo: ból kręgosłupa, który wynika z problemów z kończyną dolną). Większość z nich jest jednak zlokalizowana w obszarze schorzenia, na przykład przy przykurczu mięśni uda objawy pojawiają się przede wszystkim w górnej części nogi.

Typowymi objawami są:

  • silny ból,
  • ograniczenie zakresu lub uniemożliwienie ruchu w stawie,
  • uczucie sztywności po przebudzeniu.

Kiedy mamy do czynienia z przykurczami mięśni, rehabilitacja może obejmować takie zabiegi jak:

  • laseroterapia, elektroterapia,  – gdy mamy do czynienia ze stanem zapalnym i/lub silnym bólem,
  • drenaż limfatyczny – jeśli pojawił się obrzęk, który trzeba zredukować,
  • masaż poprzeczny, rozluźnianie mięśniowo-powięziowe, igłoterapia, fala uderzeniowa – dla poprawienia elastyczności i ruchomości tkanek,
  • ćwiczenia rozciągające,
  • kinesiotaping – dla utrzymania efektów ćwiczeń rozciągających.

Dla poprawy siły, stabilizacji i koordynacji kluczowe są ćwiczenia, skupiające się na odpowiednich partiach ciała.

Komentarze są wyłączone.